واکنش رییس نظام صنفی کشاورزی به اظهارات وزیر بهداشت

واکنش رییس نظام صنفی کشاورزی به اظهارات وزیر بهداشت / زیر سوال بردن تولید داخلی، بی انصافی به تلاش کشاورزان استرییس نظام صنفی کشاورزی ایران در گفتگو با دهقان نیوز گفت: استناد سخنان وزیر محترم بهداشت، به نقل قول از نانوایان در خصوص استفاده از نمک به دلیل عدم کیفیت آرد تولیدی از گندم نمی تواند دلیل متقنی برای بی کیفیتی گندم تولید داخل باشد.

محمد شفیع ملک زاده در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت گفت: مدت های مدیدی است که در کشور به این بهانه از افزودنی هایی مانند جوش شیرین و نمک در نان و بدون دلیل علمی استفاده می شود که با پیگیری وزیر محترم بهداشت، مصرف جوش شیرین کاهش یافته است و باید برای کاهش مصرف نمک نیز این کار پیگیری شود. لیکن زیر سوال بردن تولید داخلی فقط با عنوان نمودن عدم کیفیت آرد تولیدی از گندم داخلی و حمایت از واردات گندم، بی انصافی و بی توجهی به تلاش کشاورزان زحمتکش است که با تلاش شبانه روزی خود توانستند در تولید این محصول اساسی، کشور را به خود کفایی و استمرار آن برسانند.

وی افزود: طرح این مسائل با اصول اقتصاد مقاومتی و سیاست های دولت محترم برای خودکفائی در محصولات اساسی و استراتژیک متضاد بود و باعث دلسردی مسئولین تلاشگر در تحقق اقتصاد مقاومتی و کشاورزان زحمتکش می شود و ضربات سنگینی را بر اقتصاد و امنیت کشور وارد می کند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که بدانیم از مسائل مهمی که امروز با توجه به شرایط موجود در کشور عزیزمان ایران اسلامی لازم است همه آحاد ملت اعم از بخش دولتی و بخش خصوصی برای عینیت بخشیدن به آن باید از هر گونه کوششی دریغ نورزیم موضوع تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است که هم در بحث تولید پایدار و استمرار خودکفایی و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی می توانیم نقشه شوم اجانب و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر آب نموده و شرشان را بخودشان برگردانیم.

ملک زاده گفت: نظام صنفی کشاورزی ضمن تشکر از زحمات وزیر محترم جهاد کشاورزی در جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی و توجه ویژه به تولید داخلی و حمایت از آن اعلام می دارد که طرح مسائل این چنینی، پایمال نمودن زحمات تمام کسانی است که با برنامه ریزی و اجرا توانستند در تولید، کشور را به خودکفایی برسانند. نظام صنفی کشاورزی همگام با سایر تشکلها و مسئولین محترم و دلسوز وزارت جهاد کشاورزی در تلاش هستند که با همدلی و برنامه ریزی صحیح و کارآمد، زمینه افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی کشاورزی را فراهم کنند که به لطف خداوند بزرگ و همکاری مسئولین توانسته ایم در سنوات اخیر در تولید محصول اساسی گندم خودکفا شویم و دغدغه واردات آن را نداشته باشیم تا جایی که امروزه قادریم به برخی کشورهای اروپایی گندم صادر کنیم و جالب است بدانیم علیرغم بیانات وزیر محترم بهداشت مبنی بر بی کیفیت خواندن گندم داخلی، تعدادی از کشورهای اروپایی که ادعای تمدن بالا و حساسیت شدید بر کیفیت محصولات کشاورزی را دارند با شناخت کامل از گندم تولیدی خواستار خرید گندم از ایران بوده و هستند که اخیرا هم میزان قابل ملاحظه ای به کشورهای اروپایی صادر شده است.

رییس نظام صنفی کشاورزی ایران افزود: هیچ دلیل علمی برای افزایش کیفیت نان در اثر افزودن نمک طعام وجود ندارد و در حال حاضر به دلیل مرغوبیت گندم تولید داخل توانسته ایم سیصد هزار تن گندم به کشور ایتالیا صادر کنیم.

ملک زاده گفت: نکته مهم این است که آیا تنها افزودن نمک در نان، سلامت جامعه را به خطر می اندازد؟ و آیا نمک موجود در سایر موادغذایی و دیگر محصولات، سلامتی مردم جامعه مارا تهدید نمی کند و هیچ آسیبی نمی بینند؟

 وی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان فرمایشات وزیر محترم بهداشت را تایید نمی کنیم و آن را به ضرر تولید داخلی و بی توجهی به تلاش کشاورزان و زحمتکشان آسیب پذیر جامعه می دانیم و از طرفی طرح این چنین مسائلی را کمک به تحقق اهداف مخالفان و ریختن آب به آسیاب دشمن می دانیم.

وی در پایان گفت: لازم است برای کنترل مصرف نمک، وزارت بهداشت با پیگیری و ارشاد بتواند در راستای پیشگیری از بیماری ها و سلامت هموطنان، مصرف آن را کاهش دهند.

بیست و یکمین جلسه شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور برگزار شد


🔸 بیست و یکمین جلسه شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور با دستور جلسه بررسی وضعیت حسابرسی نظامهای صنفی کشاورزی و برگزاری بموقع مجامع نظام ها با حضور رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، رؤسای هیات مدیره نظام های صنفی کشاورزی استان ها و مسئوولینی از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان امور عشایرایران و صندوق بیمه کشاورزی بعنوان مهمان، روز ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۶ در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تشکل ها و نظام صنفی کشاورزی، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در ابتدا گزارش اقدامات نظام صنفی کشاورزی کشور طی ماههای اخیر را ارائه و از تعامل و برگزاری جلسات مشترک با کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان برنامه و بودجه، معاونت امور دام، دفتر امور تشکل های کشاورزی، سازمان امور عشایر، سازمان امور مالیاتی، وزارت نیرو در خصوص موضوعاتی از جمله پیگیری بیمه تکمیلی کشاورزان، پیگیری مطالبات کشاورزان در بحث گندم، هویت دهی به دامداران سنتی، همکاری در شناسایی مشاغل بخش کشاورزی، کاهش تعرفه های جدید برق چاه های کشاورزی، اصلاح آیین نامه نظام صنفی کشاورزی و اجرایی سازی تفاهم نامه با امور عشایر خبر داد.

مهندس محمد شفیع ملک زاده گفت: مشکل اساسی نظام صنفی کشاورزی این است که به خوبی در جامعه شناخته نشده است. متاسفانه ضمن این که بخشی از مدیران و کارکنان مستقر در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ها و ادارات مرتبط نمی خواهند نظام صنفی را آنچنان که بایسته است، باور داشته باشند، مجموعه قابل توجهی از کشاورزان نیز هنوز با نظام صنفی آشنا نیستند.

وی ضمن تاکید بر لزوم تقویت ارتباطات رسانه ای نظام های صنفی اظهار داشت: هنگامی که بخش کشاورزی با یک موضوع گسترده و ملی، چالش و مساله دارد این وظیفه نظام های صنفی کشاورزی در اقصی نقاط کشور است که بعنوان صدای کشاورزان به طور وسیع و همزمان اعتراضات را به گوش مسئولان برسانند. اگر این اعتراضات رسانه ای فقط محدود به چند استان و یا نظام صنفی کشاورزی کشور باشد قطعا به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت.

وظایف مرتبط با کشاورزی باید به وزارت جهاد واگذار شود

 

وظایف مرتبط با کشاورزی باید به وزارت جهاد واگذار شود / عدم اعلام نرخ گندم اثر منفی بر انگیزه کشاورزان دارد
 دبیر نظام صنفی کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با دهقان نیوز:
وظایف مرتبط با کشاورزی باید به وزارت جهاد واگذار شود
 دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، انتزاع وظایف حوزه کشاورزی از دیگر وزارتخانه ها را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست.

مجید مهدوی کلاته نو در گفتگو با دهقان نیوز اظهار داشت: اهمیت بخش کشاورزی و ضرورت نگاه تخصصی به آن می طلبد که وظایف مرتبط با بخش کشاورزی از دیگر وزارتخانه ها منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی الحاق گردد.

وی افزود: متاسفانه عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم که محصول استراتژیک می باشد ممکن است اثر منفی بر انگیزه کشاورزان به تولید گندم داشته باشد که در صورت الحاق وظیفه تعیین نرخ تضمینی به وزرات جهاد کشاورزی اولا با نگاه تخصصی تر و دقیق تر و در ثانی در موعد مقرر که قانون گذار مشخص کرده یعنی قبل از سال زراعی اعلام خواهد شد.دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بر ضرورت ایجاد نگاه تخصصی به بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: لازم است که همه تصمیمات مرتبط با بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و در استانها در سازمان جهاد کشاورزی که مدیران شایسته ای در راس آن هستند گرفته شود که با این کار تصمیمات با نگاه تخصصی تر و در زمان مقرر گرفته خواهد شد. بنظر می رسد اگر تصمیمات و بخشنامه های مدیریت منابع آبی نیز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد قطعا بخش کشاورزی از آن تصمیمات منتفع خواهد شد.

همبستگی  نظام های صنفی کشاورزی در سطح استان ،کلید موفقیت صنعت کشاورزی استان خراسان رضوی است


جلسه هم اندیشی بررسی مشکلات نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دو شهر ستان جوین و سبزوار صبح روز پنج شنبه با حضور نمایندگان نظام صنفی کشاورزی این دو شهرستان ،در محل دفتر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم  مهندس دلشاد ،رییس هیئت مدیره نظام صنفی این شهرستان ضمن تشریح مشکلات موجود در نظام صنفی های فعال درسطح استان به تشریح اهداف هیئت مدیره جدید نظام صنفی استان خراسان رضوی پرداخت و گفت: سعی ما برآن است که در قالب  سلسله جلساتی به مشکلات و معضلات موجود در هرشهرستان بپردازیم واین هدف مهم عملی نمی شود مگر با همکاری تمام مسئولان نظام صنفی استان پهناور خراسان رضوی با هیئت مدیره استان .درتک تک شهر ستانهای این استان پتانسیل هایی وجود دارد که به علت عدم شناسایی در حال تحلیل رفتن هستند و یکی از خدمات بزرگی که مسئولان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی فعال در هر شهرستان می تواند به صنعت کشاورزی داشته باشد معرفی همین استعدادهاست
در ادامه مهندس مجید مهدوی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی  ضمن قدردانی از فعالیت های سازنده دوشهرستان سبزوار و جوین گفت:ما براین اصل مهم معتقدیم که هر چه همبستگی بین نظام های صنفی کشاورزی فعال در شهرستانها بیشتر باشد آینده روشن تری را برای کشاورزی استان خراسان می توان متصور شد.ما به عنوان نماینده کشاورزان به دنبال تحقق این هدف مهم هستیم که صدای کشاورزان این استان را از دوردست ترین روستاهابه گوش بلندپایه ترین مسئولان کشور برسانیم چرا که فلسفه حضور ما ،در نظام صنفی کشاورزی چیزی جز این نیست و امیدواریم با همکاری هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی هر شهرستان با نظام صنفی استان با قدرت و سرعتی بیشتر از  قبل  به سمت اهدافی که ترسیم کرده ایم گام برداریم.
اسماعیل تاج آبادی که به نمایندگی از هیئت مدیره نظام صنفی شهر ستان سبزواردر این جلسه حضور یافته بود گفت: موضوعی که در بین شهرستان های مختلف استان مشترک است و کشاورزان از گذشته تا امروز همواره درگیر آن بوده و هستند موضوع مظلومیت این قشر از جامعه است که تا امروز از کمترین حقوق مثل بیمه،وامهای کشاورزی و دیگر حمایت های اینچنینی بی بهره مانده اند .اگر ما به دقت به واکاوی مشکلات کشاورزن بپردازیم متوجه خواهیم شد که چند مشکل اساسی مشترک وجوددارد که باید را حلی برای آن یافت  و باید باور داشته باشیم که بزرگترین وظیفه ای که برگردن ماست برگرداندن عزت و شان والای اجتماعی کشاورزان به آنهاست .
در ادامه جلسه  ابراهیم شیردل نماینده هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان جوین گفت: ما ،در شهرستان جوین با پیگیری هایی که انجام داده ایم توانسته ایم به خوبی، نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی را به مسئولان شهرستان جوین معرفی کنیم به طوریکه امروز دید مسئولان بلند پایه این شهرستان به نظام صنفی کشاورزی یک دید کاملا مثبت است و کشاورزان ما در شهرستان جوین به این باور رسیده اند که به همان  اندازه که مسئولان  در مناسبات و تصمیم گیری های اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی شهرستان جوین تاثیرگذارند آنها نیز می توانند تاثیر گذار باشند و این یکی از برکات تشکیل نظام صنفی کشاورزی است. امروز خودباوری بیشتری را در چهره کشاورزان سرتا سر استان و کشور می بینیم چرا که با تشکیل نظام صنفی تاحدودی این قشر مظلوم به حق خود رسیدند اما بنده بر این باورم که حق کشاورزان بیشتر از آن چیزی است که  امروزبه آن رسیده ایم  و برای رسیدن به به اهداف تعریف شده باید تلاشمان را دو چندان کنیم.ما باید درسرتاسر استان به دنبال ایجاد همبستگی بیشتر بین نظام صنفی های شهرستانها بایکدیگر باشیم و در نهایت همکاری هر چه بیشتر آنها با نظام صنفی استان باشیم تا صنعت کشاورزی استان را به اوج شکوفایی خود برسانیم.

ضرورت تخصیص بخش بیشتر از اعتبارات قانون حمایت از توسعه در مناطق روستایی و عشایری


دبیر اجرایی نظام صنفی کشاوری و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت:با توجه به تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایداردر مناطق روستایی و عشایری و ابلاغ آن توسط ریاست محترم جمهوری و از طرفی با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در اشتغال روستاییان ضروریست اعتبارات مربوط به طرح های کشاورزی این قانون افزایش یابد. مجید مهدوی افزود: یکی از اهدافطرح یاد شده کاهش مهاجرت روستاییان به شهر ها است چرا که روستاییان هنگامی تمایل به ماندن در روستای خود را دارند که  مشکلی برای اشتغال نداشته باشند و چون بخش قابل توجهی از اشتغال روستاییان از کشاورزیست ضروریست به آن توجه بیشتری شود.
مهدوی خاطر نشان کرد: دراین قانون مبلغ 5/1 میلیارد دلار برای اشتغال روستاییان و عشایر اختصاص داده شده است ومی بایست بخش اعظم این اعتبار به کشاورزی و پروژه های مرتبط با آن اختصاص یابد تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان گام مهمی در جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی برداشته شود چرا که کشاورزی تمامی مولفه های اقتصادی مقاومتی را داراست و به بهترین وجه می تواند کشور را به استقلال بودجه از نفت برساند.
وی همچنین با اشاره به  فرصت تنفس یکساله این تسهیلات تصریح کرد: در تبصره 2 ذیل ماده 3 که بحث تضامین مطرح شده پذیریش پروانه های نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی میتواند کمک شایانی به سهولت دریافت تسهیلات از جانب کشاورزان بنماید که امیدوارم در آیین نامه اجرایی این قانون که به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید این مورد نیز لحاظ شود.

بزرگترین مشکل کشاورزان ازنگاه رییس نظام صنفی کشاورزی ایران

بزرگترین مشکل کشاورزان از منظر رییس نظام صنفی کشاورزی ایران
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت:باید ابزار لازم در اختیار وزارت کشاورزی قرار گیرد تا اختیار تام داشته باشد و بتواند از کشاورزان حمایت کند.
مهندس ملک زاده افزود: برای ایجاد زنجیره ارزش و انجام صفر تا صد تولید تا مصرف، شرکت‌های هلدینگی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم برای صادرات و فروش محصولات تولید شده بهتر عمل کنیم.
محمد شفیع ملک زاده یکی از مشکلات کشاورزان را عدم آشنایی با نهاده‌های مناسب و نظارت بر آنها برشمرد و افزود: کودها و سموم نابجایی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که نظارت درستی هم روی آن انجام نمی‌شود.
 ملک‌زاده خاطر نشان کرد: اکثر محصول پسته روی دست کشاورزان می‌ماند و خیلی کمتر از هزینه تولید و پایین‌تر از قیمت واقعی پسته خود را می‌فروشند. کشاورز نمی‌تواند هم محصول تولید و هم برای آن بازاریابی کند.
وی ادامه داد: پس از اجرای قانون تمرکز که وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، باید ابزار لازم نیز در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد تا اختیار تام داشته باشد و بتواند از کشاورزان حمایت کند.
به گفته ملک‌زاده هم‌اکنون ایجاد شرکت‌های هلدینگ برای ایجاد زنجیره ارزش از تولید تا مصرف در دستور کار قرار دارد.
رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران  همچنین از صندوق حمایت از توسعه و سرمایه‌گذاری کشاورزی خبر داد و گفت: این صندوق با کمک معاونت باغبانی وزارت کشاورزی و نظام صنفی فعالیت خود را آغاز کرده که نمونه آن حمایت از باغداران مرکبات شمال و نخل‌داران جنوب است.