پیام تبریک سال جدید

Related image

 

همکاران محترم نظام بیعی استان خراسان رضوی
سلام علیکم
دوباره فصل شکفتن رسید ،فصل روییدن و از نو تازه شدن ،فصل آواز های شاد پرندگان در دل دشتهای سرسبز .ضمن تبریک سال جدید به همکاران گرامی در نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی سالی سرشار از برکت و موفقیت را برای شما بزرگواران  از درگاه خداوند متعال خواستاریم و امیدواریم با تلاش به مانند سالهای گذشته در کنار یکدیگر قدمهای مثبتی را در ترویج و شکوفایی صنعت کشاورزی کشور و احقاق حقوق کشاورزان برداریم.
با تقدیم احترامات
رییس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی استان خراسان رضوی
محمد دلشاد رحیم بیگی

دفاع تمام قد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان از چغندر کاران خراسان رضوی

گزارشی از تاخیر در پرداخت پول چغندر کاران جوین وتربت جام

یک سال زحمت برای چغندری که نقد نشد

بهبودی نیا،اعلمی
  یک سال زحمت ومشقت ازمرحله کاشت گرفته تاداشت وبرداشت وبعد صف های طولانی برای تحویل محصول وحالا دغدغه ونگرانی نگرفتن پول چغندری که برای به عمل آوردن آن زحمت کشیده وعرق ریخته ای و ازسوی دیگر فشار هزینه هایی نظیر کارگر ،حمل بار وچک هایی که به امید نقدشدن پول دربازار خرج کرده ای همه وهمه دست به دست هم داده است تا دادوفغان چغندرکاران دوقطب چغندر کاری استان یعنی تربت جام و جوین را درآورد. چند روز پیش تعداد زیادی پیامک را چغندرکاران جوین به سامانه پیامکی روزنامه خراسان ارسال کردند که در متن یکی از پیامک‌ها آمده است: «حدود 700 تن چغندر به کارخانه چغندرقند جوین داده‌ام که تا امروز هیچ پولی به من نداده‌اند. حدود 140 میلیون از این کارخانه قند طلبکارم. سه ماه پیش 10 میلیون تومان به ما دادند و تا امروز دریافتی دیگری نداشته‌ام.یک چک به من داده‌اند که قرار بوده تا پانزدهم بهمن پاس شود که هنوز هیچ خبری نشده است. به ازای هر ماشینی که برای حمل چغندر به مزرعه‌ام آمد کلی پول پشت بارنامه می‌دهم. من الان 30 میلیون تومان به کارگرهایم بدهکارم و هرروز طلبکارها برای نقد کردن پولشان دم در خانه‌ام جمع می‌شوند. یک‌عمر با آبرو زندگی کردم و حالا هرروز به خاطر این که این کارخانه چغندرقند طلبم را نمی‌دهد باید جواب پس دهم. برای نقد شدن پولمان کارخانه چند راهکار داده که تمام آن‌ها به ضرر کشاورزان است.»شیردل، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان جوین  گفت: کارخانه چغندرقند جوین تا امروز توانسته بین 20 تا 30 درصد طلب چغندرکاران را پرداخت کند ولی در آمارهای شان می‌گویند 70 درصد طلب چغندرکاران را داده‌ایم.
153 میلیارد تومان از طلب کشاورزان پرداخت‌شده است
هاشم‌آبادی مدیر جهاد کشاورزی جوین درباره میزان پرداخت طلب کشاورزان و بدهکاری کارخانه قند جوین به چغندرکاران گفت: با توجه به آمار موجود، شرکت کشت و صنعت جوین طی امسال 594 هزار تن چغندرقند تحویل گرفته که این میزان بالاترین میزان چغندرقند تحویلی به کارخانه‌ها در کشور است و از این مقدار 73 درصد طلب کشاورزان که مبلغی حدود 153 میلیارد تومان است توسط این شرکت به کشاورزان پرداخت‌شده و 27 درصد از طلب آن‌ها باقی‌مانده است.وی افزود: از چند ماه پیش مشخص بود که به دلیل افزایش سطح تولید چغندر، امسال درزمینه پرداختی‌ها اشکالاتی به وجود می آید و به همین دلیل با حضور نماینده شرکت و فرماندار جوین جلساتی تشکیل دادیم و در این جلسه تصمیم گرفته شد که در توافق با کشاورزان  مبلغ مربوط به چغندرهای دریافتی طی سه ماه به کشاورز پرداخت شود و چنان چه در این مسیر شرکت کشت و صنعت جوین با کمبود نقدینگی روبه رو شد و توان پرداخت نقدی را نداشت می‌تواند محصولاتی از قبیل شکر تولیدی را در عوض طلبکاری به کشاورزان بدهد ولی در این مسیر کشاورزان در پذیرفتن یا نپذیرفتن این نوع معامله مختار هستند و هیچ اجباری در کار نیست. در ادامه مسیر چاره‌اندیشی برای پرداخت طلب کشاورزان در دومین قدم با بانک ملت و صادرات رایزنی‌هایی برای پرداخت تسهیلات با سود شش درصد نیز فراهم شد که کشاورز درگرفتن این تسهیلات نیز مختاراست و راه دیگر هم این است که کشاورز تا تأمین موجودی کارخانه صبر کند.هاشم‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت‌هایی که تا امروز به کشاورزان انجام‌شده به‌صورت نقدی بوده؟ می‌گوید: 73 درصد طلب کشاورزان به‌صورت نقدی پرداخت‌شده و این مبالغ هم‌اکنون در حساب کشاورزان است.
طلب 56 میلیارد تومانی شرکت کشت و صنعت جوین از دولت
سید محمد حسینی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت جوین  در این باره گفت: تا امروز 73 درصد بدهکاری‌مان را به کشاورزان پرداخت کرده‌ایم اما هنوز مبلغی حدود 40 تا 50 میلیارد تومان به کشاورزان بدهکاریم و در این زمینه کسری نقدینگی داریم و برای پرداخت طلبکاران راهکارهایی را در نظر گرفته‌ایم که عبارت‌است از پرداخت به‌صورت خرید دین، پرداخت به‌صورت تحویل شکر و تفاله چغندر. همچنین در این راه مسئولان محلی، استانی و کشوری بر مراحل پرداخت نظارت‌هایی دارند. یکی دیگر از راه‌های پرداخت طلب کشاورزان وصول طلب 56 میلیارد تومانی کارخانه از دولت است که مربوط به طلب‌های ما از سال 93 تاکنون است و چنان چه دولت این مبلغ را به ما پرداخت کند تمامی طلب کشاورزان به‌راحتی قابل پرداخت است اما فکر نمی‌کنیم در سال 96 اتفاق خاصی در این زمینه بیفتد.سید محمد حسینی درباره نیاز توجه بیشتر دولت به کارخانه‌های چغندرقند فعال در کشور گفت: دولت باید همان‌طور که در گندم و زعفران خرید تضمینی دارد در زمینه شکر هم خرید تضمینی انجام دهد تا کارخانه‌ها توان پرداخت بدهی به کشاورزان را داشته باشند و این نارضایتی‌ها به وجود نیاید.وی درباره پرداخت پول کشاورزان و سرنوشت طلب آن‌ها از کارخانه قند جوین خاطرنشان کرد: ما برای پرداخت پول کشاورزان امیدواریم بخشی از طلب کشاورزان را تا پایان سال و بخش دیگر را تا پایان اردیبهشت سال آینده با روش‌هایی که برای پرداخت در نظر گرفته‌ایم به‌صورت تدریجی پرداخت کنیم.
طلب 9میلیارد تومانی چغندرکاران ازکارخانه قندتربت جام
درهمین باره رئیس نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی استان گفت:بهره برداران با تحویل 91هزارتن چغندر قند به کارخانه قندتربت جام مبلغ 9 میلیارد تومان ازاین کارخانه طلبکارند. رئیس نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی  خراسان رضوی  گفت: پرداخت بدهی 9 میلیاردتومانی کارخانه قندتربت جام به بهره برداران باتأخیر صورت می گیرد که این موضوع می تواند به کشاورزان آسیب وارد کند.محمد دلشاد همچنین افزود: درجلساتی که با مدیرعامل کارخانه قندتربت جام برگزار شد، وی مدعی است که 70درصد طلب کشاورزان را از بابت چغندرقند تحویلی پرداخت کرده است درصورتی که کشاورزان مدعی اند هیچ گونه نقدینگی بابت طلب خود ازکارخانه قندتربت جام دریافت نکرده اندوتنها درقبال طلب آنان تفاله وشکر تحویل شده است.وی تصریح کرد:پرداخت طلب بهره برداران توسط کارخانه قند به صورت کالا به کالا به زیان کشاورز است به طوری که شکر تحویلی به بهره بردار با قیمت مصوب هرکیلو دو هزار و750 تومان محاسبه وهمان شکر توسط دلالان بامبلغ300تومان زیرنرخ قیمت واقعی ازبهره برداران خریداری می شود.محمد دلشاد همچنین خاطرنشان کرد:هم اکنون باتوجه به این که هزینه آماده سازی هریک هکتار زمین چغندر قند به غیر از منابع آبی و نیروی انسانی حدودیک میلیون تومان هزینه دارد وکشاورز به نقدینگی نیازمند است، ناچار است کالای دریافتی از کارخانه قند بابت طلب خود را زیر قیمت بازار بفروشد.