خسارت‌هایی که جبران نشد
اخوان فاطمی مرغ دار نمونه استان در سال گذشته، به خراسان رضوی گفت: میزان خسارت واردشده به مرغ داری من حدود 1.5 میلیارد تومان است و حدود 150 هزار مرغ از مرغ داری من به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان توسط دام پزشکی معدوم شد ولی فقط 40 میلیون تومان از خسارت واردشده را دریافت کرده‌ام.وی افزود: البته من مرغ داری خود را بیمه نکرده بودم به دلیل این که تعهدات بیمه رضایت‌بخش نیست. به همین دلیل از بیمه استفاده نکردم و این مبلغ را از دام پزشکی گرفتم.«حقانی» مرغ دار دیگری است که تعداد 130 هزار قطعه مرغ وی به دلیل ابتلا به ویروس آنفلوآنزای پرندگان نوع حاد توسط اداره دام پزشکی استان معدوم شده است. وی به خراسان رضوی گفت: میزان خسارت واردشده به مرغ داری بنده حدود 1.3 میلیارد تومان بوده است و تاکنون حتی یک ریال بابت جبران خسارت به من پرداخت نشده است.وی گفت: مرغ داری من بیمه بوده است و باید بیمه خسارت واردشده را جبران می‌کرد ولی تاکنون هیچ پولی پرداخت نکرده‌اند و هرروز بهانه‌های متفاوت می‌آورند تا جبران خسارت نکنند.حقانی تصریح کرد: با خسارتی که واردشده مرغ داری بنده تعطیل‌شده و کارگرانی که از این راه امرارمعاش می‌کردند الان بیکار شده‌اند و هیچ‌کس پاسخ گو نیست.
دام پزشکی تنها خسارت دان و تخم‌مرغ‌ها را داد
رئیس هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی استان دراین‌باره به خراسان رضوی گفت: بهمن‌ماه سال گذشته تعدادی از مرغ داری‌های استان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد شدند و این حادثه خسارات زیادی را به مرغ داران استان وارد کرد و امروز هیچ مسئولی جواب گوی خسارات وارد شده به مرغ داران نیست.سید حسین موسوی نژاد طرقبه افزود: از چند سال گذشته که دولت تعهدات خود را در قبال صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت نکرده است این صندوق نیز نتوانسته رضایت کشاورزان، دام داران و مرغ داران را جلب کند و به همین دلیل رغبتی به بیمه کردن مرغ‌های خود نشان نداده‌اند. این در حالی است که حتی مرغ داری‌هایی که بیمه بوده‌اند غرامت خسارت وارد شده را به‌صورت کامل دریافت نکرده اند.وی تصریح کرد: متأسفانه باوجود گذشت بیش از صد روز از معدوم‌سازی مرغ‌های آلوده به ویروس آنفلوآنزا، دام پزشکی تنها خسارت تخم‌مرغ‌ها و دان موجود در سالن‌ها را پرداخته است.معاون سلامت اداره کل دام پزشکی استان در این زمینه به خراسان رضوی گفت: تعداد کانون‌های بیماری آنفلوآنزای پرندگان استان در سال گذشته 20 فقره بوده است که با تمهیدات انجام‌شده و معدوم‌سازی‌های انجام‌شده بیش از 40 روز است که هیچ گزارش جدیدی در این زمینه ثبت‌نشده و استان ما هم اکنون از بیماری آنفلوآنزای پرندگان حاد کاملاً پاک‌شده است.محمد رشتی باف گفت: تعداد پرندگان معدوم شده در دو بخش مرغ داری سنتی و صنعتی استان حدود 450 هزار قطعه بوده است که برآورد کل خسارت واردشده به بخش مرغ داری‌های صنعتی استان براثر این بیماری حدود 150 میلیارد ریال بوده است.وی بیان کرد: براساس قانون مصوب، دام پزشکی موظف است فقط 75 درصد خسارت واردشده به مرغ داری های سنتی را بپردازد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته این میزان معادل یک میلیارد تومان بود و به‌صورت کامل پرداخت شد.رشتی باف گفت: خسارت‌های واردشده به بخش مرغ داری صنعتی را باید بیمه پرداخت کند و سازمان دام پزشکی در این بخش تعهدی ندارد.
50درصد خسارت 26میلیارد ریالی پرداخت می شود
معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی ‌استان دراین‌باره به خراسان رضوی گفت: بر اساس آخرین برآوردها، میزان خسارت واردشده به بیمه‌شدگان، مرغ داری‌های صنعتی استان 26 میلیارد ریال بوده که با تخصیص بودجه‌های صورت گرفته تا سقف 50 درصد این خسارت قابل پرداخت است. البته این احتمال نیز وجود دارد که با تمهیدات صورت گرفته کل خسارت واردشده به بیمه‌شدگان قابل پرداخت باشد.محمدرضا فرزانه افزود: نوع پرداخت غرامت به بیمه‌گذار بر اساس نوع قرارداد و میزان حق بیمه پرداخت‌شده تعیین‌شده است.وی افزود: براثر شیوع این بیماری در دوره اخیر در بین مرغ داری‌های صنعتی در مجموع هشت واحد درگیر موضوع شده بودند و مرغ‌های آن‌ها معدوم شده‌اند که 7 واحد آن دارای بیمه بوده است. البته از این میان چند واحد هم مشکل دستورالعملی در نوع بیمه دارند.فرزانه تصریح کرد: ما پیگیر هستیم غرامت واحدهایی را که مشکل دستورالعملی دارند پرداخت کنیم.وی درباره اختلاف برآورد 150 میلیاردریالی توسط دام پزشکی و 26 میلیاردریالی توسط صندوق بیمه کشاورزی گفت: این اختلاف ناشی از نوع قراردادهای بیمه‌گذاران است و این که بیمه فقط جوجه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد و خسارت جانبی مانند شانه‌های تخم‌مرغ و دیگر موارد تحت پوشش نیست.فرزانه افزود: ممکن است نوع برآورد خسارت‌ها باهم تفاوت داشته باشد ولی بیمه بر اساس نوع تعرفه‌های مصوب غرامت پرداخت می‌کند. وی درباره بیمه‌گذاری که مدعی است باوجود بیمه بودن مرغ داری خود هنوز هیچ غرامتی دریافت نکرده است، گفت: مواردی وجود دارد که بیمه نامه های آنان قابل پرداخت نیست به طور مثال یکی از مرغ داران تاکنون شش بیمه‌نامه بابت گله 130 هزارتایی خود ارائه داده است که دو فقره از این بیمه‌نامه‌ها فاقد اعتبار است.فرزانه ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده بین  جهاد کشاورزی، دام پزشکی و صندوق بیمه جهاد کشاورزی، باید کل جوجه‌های تولیدی کشور تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا در موارد این‌چنینی خسارت واردشده را یا بیمه بپردازد یا استنکاف کننده که عمدتا متوجه تولیدکنندگان مرغ مادر است.وی تصریح کرد: بر این اساس به مرغ داران گفته‌شده است که اگر مثلاً 100 هزار جوجه داخل مرغ داری دارد باید همه آن‌ها را بیمه کند و اگر بیش از 35 درصد جوجه‌ها تحت پوشش قرار نگرفته‌اند، هیچ غرامتی به این مرغ دار پرداخت نخواهد شد.فرزانه گفت: برای حل این مشکل در جلسه‌ای که با قائم‌مقام استانداری داشته‌ایم قول‌هایی داده‌شده است که این 35درصد را از شرط بیمه حذف کنیم یا حداقل پرداخت غرامت را به‌صورت پلکانی انجام دهیم تا بتوانیم از این طریق خسارت واردشده به این بیمه‌گذار و سایر بیمه‌گذارانی را که درگیر این مشکل هستند بپردازیم.بااین حال به نظر می رسد جبران خسارت های مرغ داران در پی بروز بیماری آنفلوآنزایی که نقشی در شیوع آن نداشته اند برعهده دستگاه های دولتی مثل دام پزشکی ،جهاد کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی است. چرا که جبران نشدن این خسارت ها می تواند دربازار ارزاق عمومی مردم مثل مرغ و تخم مرغ نیز تاثیرگذار باشد .